dinsdag 25 september 2012

DE Galkin



Door Tjalling van den Bosch



Wit speelt en wint. Het bovenstaand probleem is gemaakt door Galkin.

Voor mij persoonlijk is dit probleem het mooiste dat ik ooit ben tegen gekomen. Ik geef de oplossing nog niet, zodat diegene die de oplossing niet kent eerst maar eens de stelling goed op zich in kan laten werken. Velen kennen de oplossing, maar ik weet (bijna) zeker dat men deze zelf niet gevonden heeft. Ik denk zelfs dat een heuse 'Grande Maitre International' deze niet zo maar kan vinden, misschien ook wel helemaal niet !!? Wie is toch de maker van al dit fraais ?

Ik heb eens een verhaal gehoord over deze Galkin, ik weet alleen niet meer van wie en ik weet ook niet of dit verhaal op waarheid berust, maar het verhaal luidt als volgt: Galkin was een Rus en zat, ruim 50 jaar geleden, in het Sovjet-leger. Op een gegeven ogenblik werd hij aangesteld om de grens te bewaken in Siberïe. Nou is dit gedeelte van Rusland (groter dan West-Europa en Noord-Amerika bij elkaar !) vrij onherbergzaam. Je wilt er niet wonen, laat staan dat je daar de grens wilt oversteken, dus had Galkin vrij weinig te doen, ook tijdens dienst-uren niet. Hedendaags vermaak (internet etc.) was niet voorhanden, maar gelukkig had hij een dambord en schijven meegenomen. Hij ging damproblemen maken, geen standaard-problemen, nee niet zomaar wat schijven op het bord en dan een fraaie rondslag en dito eindspel, nee hij zocht naar iets kunstzinnigs. Ik zie hem, in mijn fantasie, zitten in een kleine barak bij een houtkacheltje en de hele dag niets om handen. Als hij naar buiten keek, door het half bevroren raampje, zag hij hoe de wind de sneeuw over de Siberische steppe joeg. Gelukkig had hij een dambord, met als resultaat het bovenstaande (groot-)meesterstuk. Wat de 'Mona Lisa' werd voor Da Vinci of de 'Zonnebloemen' voor van Gogh werd het bovenstaande probleem voor Galkin. Ja maar wie is toch deze Galkin ? Inderdaad ben ik nog niet erg opgeschoten met het antwoord op deze vraag. Ik kwam dit probleem voor het eerst tegen (als puber) in een boekje van wijlen Philip de Schaap, met de fraaie titel "schaap over de dam". Op pagina 15 vermeldt hij de maker: W. Galkin uit Moskou. Daar heb ik een aanknopingspunt, wel schiet mij direct door het hoofd dat deze W. Galkin ook wel eens V. Galkin zou kunnen zijn. Vroeger hadden we het ook over Watseslaw (Tsegolev) en later werd dat Viacheslav, maar in ieder geval we hebben een W of een V. Wel schrijft Schaap over 'de Galkin': "Ik heb zelden iets zo geraffineerds op het dambord gezien en heb diepe bewondering voor de man die dàt heeft uigedacht".

Later kwam ik het probleem tegen in het boekje "dammen, de rol van de combinatie" van Harm Wiersma dat mede tot stand is gekomen door de medewerking van Auke Scholma en drs. Wim van der Kooij. Op pagina 106 wordt echter alleen de achternaam van de schepper vermeld. Wel schrijft Wiersma over 'de Galkin': "Het toppunt van vernuft, zwart heeft twaalf mogelijke verdedigingszetten, maar geen enkele is afdoende". Ook kwam ik de naam van Galkin tegen in het boek "Henk Smit, mijn leermeester en inspirator" van Ton Sijbrands. Op pagina 304 schrijft Sijbrands in de analyse van de partij Smit-Buesink: "Deze variant had Smit in zijn partij tegen de jeugdige Viktor Galkin (niet te verwarren met de veel oudere partijspeler-annex- problemist M. Galkin) toegepast". M. Galkin dan misschien, uiteindelijk leverde dit gegeven mij ook geen nieuwe aanknopingspunten op. Ik heb vervolgens toernooibase en turbodambase geraadpleegd, maar ook hier kom ik niet echt verder. Dus wat doe je dan tegenwoordig als je de identiteit van iemand wilt ontrafelen, juist je gaat googlen. Hoe ik ook zocht ik vond hem niet, tijd voor Derk Bolt (Spoorloos) . . . . Er zijn vast mensen die ik zou kunnen vragen, maar ik laat het hierbij, edoch reacties zijn welkom . . .

Oja, de oplossing: 34-30 (35x24) 50-44!!!
Om met Harm Wiersma af te sluiten: "Deze verbluffende constatering mag u zelf op haar waarheidsgehalte beproeven, het is echt waar!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten