woensdag 11 februari 2015

WK-match...

Door Tjalling van den Bosch

Zou het dan toch nog tot een WK-tweekamp komen? Gaan we het echt meemaken(?); twee van 's werelds beste dammers die strijden om de wereldtitel (in match-vorm)! Het lijkt er op z'n minst op dat in ieder geval de eerste schuttersputjes zijn gegraven! Maar daarover straks meer. 

Hidde . . . 

Een jaar of 6 geleden ben ik, door toedoen van Hidde Risselada, voor het eerst bij het voormalige Hoogovens Schaaktoernooi geweest (in Wijk aan Zee). Overigens noemde men het toernooi toen het Chorus Schaaktoernooi;  heden ten dage draagt het de naam Tata Steel Chess tournament. Wat voor naam het toernooi ook draagt, het is en blijft,wat mij betreft, één van 's werelds mooiste schaakhappenings. Sinds die eerste keer met Risselada ga ik er elk jaar minimaal één dag heen; zo ook op dinsdag 13 januari 2015. 

Zoals elk jaar worstel ik mij na aankomst eerst door de grote 'flappen' plastic heen, voordat ik de enorme sporthal (De Moriaan) in Wijk aan Zee betreed, welke (ook) elk jaar weer propvol zit met schakende medemensen.
Er zijn voor amateurs: tienkampen, dagvierkampen, weekendvierkampen,alsmede toernooien voor speciale groepen zoals: ondernemingsraden,parlementariërs, journalisten, arbiters, klanten, om er maar eens enkele (!)te noemen. In totaal stonden maar liefst 1.518 schakers op de deelnemerslijst! 

Nadat ik, elke jaar weer, over de eerste verbazing van zoveel schakers en schaaksters heen ben, loop ik door naar 'het podium' waar de allerbeste schakers zitten (Carlsen, Giri, Caruana e.v.a.).
Terwijl ik voorzichtig langs de borden schuifel loop ik plotseling Ton Sijbrands tegen het lijf; wees gerust, de Grand Maître kwam ongeschonden uit de onverwachte strijd, wat heet, Sijbrands hield opvallend gemakkelijk stand . . .  Afijn, we wisselen enkele woorden en terwijl ik verder om mij heen kijk zie ik 'onze' wereldkampioen lopen (!); inderdaad Alexander Georgiev. Er is even een moment van herkenning, maar hij loopt door; hij verwacht mij daar niet en ik hem al helemaal niet. Ik twijfel even, maar het is hem toch echt(!); ik wil hem even aanspreken ("Wat doe jij hier?"), dus achter hem aan.  Plotseling wurmt hij zich 'tussen de tafels door' en dat lukt mij met geen mogelijkheid; niet 'voorwaarts' en niet 'zijwaarts', maar dat zal u niet verbazen. In ieder geval, Georgiev lijkt mee te spelen; nee, hij speelt mee!

Vrijwel niemand blijkt ervan op de hoogte te zijn dat de meervoudig wereldkampioen dammen meedoet aan een zogenaamde dagvierkamp (voor de duidelijkheid: deze wordt verspeeld over 3 dagen)! Georgiev zal al zijn drie partijen winnen (in groep 5K) en behaalt een Toernooi Prestatie Rating van 2078.
 
Match . . . ?
 
Dat twee grootheden uit de damsport hier toevallig (?) aanwezig zijn, zou dat ergens op duiden? Zou de organisatie van het schaaktoernooi snode plannen hebben voor de editie van 2016? Een tweekamp om de titel "sterkst schakende dammer van de wereld'? Het zou een geweldige stunt zijn natuurlijk. Trouwens, van opzienbarende stunts zijn de organisatoren van het Tata Steel Chess Tournament niet vies, zo werd dit jaar (door de grootmeesters) een deel van het toernooi gespeeld in Rotterdam en Den Haag!
 
Zowel Sijbrands als Georgiev lieten zich niet in de kaart kijken; ik heb geen van beide zelfs maar op een hint in die richting kunnen betrappen. Wel zag ik dat Sijbrands met de nodige egards werd behandeld (door de schaakorganisatoren), zo werd de Grand Maître  'live' voor de camera's gesleept en werden hij en zijn gevolg overstelpt met consumptiebonnen! 
 
En Georgiev (?); die was dus reeds in voorbereiding! Waarschijnlijk wilde onze 'zittende' wereldkampioen eerst de sfeer proeven door in deze editie, in de anonimiteit, mee te spelen; hij is blijkbaar niet iemand die over één nacht ijs gaat. Georgiev is goed bevriend met schaakgrootmeester Ivantsjoek (Ivanchuk), dus voor een goede secondant hoeft hij niet ver te zoeken. En voor Sijbrands lijkt het ook geen probleem te zijn om bijvoorbeeld Jan Timman te vragen als steun en toeverlaat.
 
Dus . . .
 
Wie weet krijgen we in 2016 dan toch een WK-match tussen twee (dam-)Grand Maîtres; de schuttersputjes lijken in ieder geval te zijn gegraven (!) EN (niet onbelangrijk) de schaakbestuurders zijn er wel toe in staat! 

Iemand die zich ook graag aan de schaaksport overgaf, was natuurlijk Jannes van
der Wal; tijdens het N.K. van 1984 nam hij in de vierde ronde (gespeeld op 20 april)
Evert Dollekamp als volg te grazen.
 
Het is misschien opmerkelijk te noemen, maar dit was niet een geweldige 'Jannes'-aanval, welke met een vernietigende rondslag werd afgemaakt, nee Dollekamp ging (met zwart) als een 'dolle' in de aanval.
Op zich is er m.i. na (9-13) niet zo heel veel aan de hand, maar toen Evert hier besloot tot 26... (24-29)  maakte Jannes het af  met:  27.  31-27  (29x49)  28. 39-33  (28x39) 29.  38-33  (39x28)  30.  48-43  (49x38)  31.  42x4  geen speld tussen te krijgen. 

NEE, maar wel een Boom(!), want Gerrit laat ons via Toernooibase dammen weten dat wit  veel spectaculairder had kunnen uithalen, namelijk met:  27.  31-26!  (29x49)  38-33  (49x27)  33x24!  (20x29)  48-43  (27x49)  30-24  (29x20)  26-21  (16x27)  42-38  (49x32)  37x10  (15x4) en  25x3.  
 
Alles bij elkaar is dit een opmerkelijk epistel geworden . . .
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten