zaterdag 25 december 2010

Johannes Lemstra


Afgelopen zondag overleed Johannes Lemstra op 54-jarige leeftijd. Toen ik in 1983 lid werd van Damclub De Oldehove, had Johannes net de Fries titel (1982) veroverd. Als secretaris, jeugdleider en eindredacteur van het clubblad 'Zwart en Wit', was hij een belangrijke schakel binnen de club. In die beginjaren trok ik veel met Johannes op. Later is het contact minder geworden, al trof ik hem zo nu en dan bij damwedstrijden. De laatste keer dat we elkaar zagen was in 'Het Knooppunt' bij de provinciale competitiewedstrijd De Oldehove-Huizum. Johannes blikte toen uitgebreid terug op onze gezamenlijke jaren bij De Oldehove. Aanvankelijk begreep ik die duik in het verleden niet zo goed, maar achteraf denk ik dat Johannes toen al wist dat hij ernstig ziek was.

Het fragment waarmee Johannes veel indruk maakte stond ook op de kist en op de rouwkaart. Wie zich realiseert dat deze slagwending in een vluggertje van 10 minuten is uitgevoerd, kan niet anders dan concluderen dat Johannes over een uitstekende slagvaardigheid beschikte.

Wit: J. Lemstra
Zw.: B. Post


De combinatie die op een sneldamtoernooi bij Huizum werd uitgevoerd is werkelijk prachtig: 1.26-21! 17x37 2.28x17 12x21 3.42x22 18x27 4.33-28! 19x30 5.28-22 27x18 6.39-33 30x28 7.29-24 20x29 8.38-33 29x38 (ad. lib.) 9.43x05!!
Johannes Lemstra heeft deze combinatie ook een keer aan Ton Sijbrands laten zien. Sijbrands boog zich over de stand, glimlachte na een poosje en sprak zijn waardering uit.

In een flankspelboek, waarmee Johannes rond 1994 bezig was, zou zo'n combinatie niet misstaan. Het manuscript dat ik ooit eens onder ogen kreeg was -als ik het goed begrepen wel af- maar is jammer genoeg nooit in boekvorm verschenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten