woensdag 5 maart 2014

Regendruppel...

Door Tjalling van den Bosch

In het vorige epistel besprak ik met u de situatie rond de jeugd en dammen. Graag mag ik onze edele damsport spiegelen aan die andere denksport, het schaken. In oktober 2013 bezocht ik in het stadhuis te Hoogeveen het Univé schaaktoernooi (waarom hebben schakers wel een grote sponsor en een prachtige speellocatie ?!?). Ik raakte die bewuste middag in een geanimeerd gesprek met Jozias Hillenkamp; hij bleek de bedenker te zijn van raindropchess. Dit is een spel, welke je het best kunt omschrijven als een voorspel tot het echte schaken. De missionarissen wisten het vroeger al: "Geef ons kinderen tot 7 jaar, ze zullen onze boodschap tot zich nemen en nimmer vergeten, ze zijn als een spons".

Met dit gegeven in het achterhoofd ontwikkelde Hillenkamp raindropchess, een spel voor de kinderen van de eerste groepen van de basisschool (vroeger hadden we het over de eerste klassen van de lagere school, maar tegenwoordig benoemt men dit dus anders). Het spel moest volgens de bedenker niet alleen leuk zijn voor de kinderen, maar ook de leraressen moesten het interessant vinden, want juist zij zijn het die (meestal) lesgeven aan de jongste kinderen. Als u meer over dit spel te weten wilt komen, google dan naar raindropchess of naar raindroptime.

Het idee van Hillenkamp (jeugd op zeer jonge leeftijd -indirect- kennis laten maken met het schaken) sprak mij zeer aan. Zoals altijd trek ik zoiets gelijk door naar het dammen; kunnen we niet iets dergelijks opzetten voor de damwereld, zo vroeg ik mij af. Maar wie zou dat dan kunnen doen en (nog belangrijker) wie zou het willen doen ? Vrij snel valt dan (bij mij) de naam van Tjalling Goedemoed; ik weet dat hij, als leraar wiskunde, al eens iets dergelijks heeft ontwikkeld om kinderen enthousiast te maken voor het rekenen. Zijn Mathemagic is een didactisch rekenspel voor kinderen, een soort scrabble met cijfers. Conclusie: Goedemoed zou de ideale man zijn om regendruppeldammen voor de jongste jeugd te ontwikkelen (!).
Bovendien heeft hij al het nodige ontwikkeld voor onze sport; denk hierbij aan Meteoor, een damvariant waarbij je met een leeg bord begint en later op verschillende manieren een dam kunt halen. Ook heeft Goedemoed, in navolging van wereldkampioen schaken Max Euwe, al het damboek voor de jeugd "Oom Jan leert zijn neefje dammen" herschreven. De schaakvariant bestond overigens al voordat Goedemoed was geboren (2 maart1971).

Magnum opus . . .

En natuurlijk Goedemoeds magnum opus A course in draughts; een fantastisch lesprogramma voor dammers (jeugd en ouderen) om het spel onder de knie te krijgen cq. enkele etages op te krikken. Frits Luteijn stimuleerde Goedemoed en gaf hem de vrije hand in het ontwikkelen hiervan; dat laatste was heel belangrijk, want als teveel mensen zich gaan bemoeien met een dergelijk project, dan zie je het vaak stranden in goede bedoelingen. EN . . . wat het allerbelangrijkste van A course in draugths is, dat men het vertaald heeft in het Engels, Frans, Spaans en Chinees, waardoor mensen zich nu in alle grote wereldtalen aan ons edele damspel kunnen laven ! ! ! De cursus is uniek en wordt (terecht) internationaal geroemd; dit is ook opgepikt door de internationale dambond, eind vorig jaar kreeg Goedemoed dan ook de F.M.J.D.-promotieprijs voor zijn monnikenwerk. Kortom Goedemoed zou mijn inziens een goede keuze zijn voor het ontwikkelen van een damprogramma voor de allerjongste jeugd en daarbij denk ik dan met name aan 5- en 6-jarigen; zoals (ook) Hillenkamp het al zei: "Als je jeugd op die leeftijd iets bijbrengt, vergeten ze het de rest van hun leven niet meer" . . .

Maar . . .

Maar ja, dan kom je gelijk bij het kardinale punt; wie financiert het ? Het zou prachtig zijn als een dambond (het maakt niet uit welke) zich hiervoor zou inzetten. Dus niet inzetten op allerlei hoogdravende projecten, maar naar de basis; de allerjongste jeugd, zij zijn de enige garantie voor de toekomst van onze sport . . . De financiële steun van 'buiten af' (voor de K.N.D.B.) is fragiel (!); gezien  de ongekende successen van onze wintersporters op de Olympische Spelen van Sotsji moet het NOC*NSF de komende jaren flink bezuinigen ! Medaille-winnaars krijgen een flink bedrag uitgekeerd: 30.000 euro voor goud, 22.500 euro voor zilver en 15.000 euro voor brons. Het totaalbedrag is aanzienlijk hoger dan het NOC*NSF had begroot !

Het zij zo, terug naar Tjalling Goedemoed; hij een spelletjesfanaat; naast 'ons' dammen speelt hij graag de Friese variant (oer alles hinne), ook geeft hij zich regelmatig over aan minder bekende (dam-)spelsoorten zoals dameo, killerdammen en bushka. Ik hoop dat dit epistel tot overpeinzingen van onze beleidsbepalers zal leiden.

We sluiten dit epistel af met enkele fraaie composities van Goedemoed (ja, ook daar houdt hij zich mee bezig . . .):


3 opmerkingen:

  1. Het grootste probleem van de damwereld is gebrek aan bewustzijn om de sport enthousiast uit te dragen. Dat lijkt me nog veel belangrijker dan een spel als regendruppeldammen, al zou ik best zoiets willen ontwikkelen. Maar dammen is vrij laagdrempelig, je kunt meteen potjes spelen, omdat de regels simpel zijn, Bij schaken kost het bijbrengen van de regels iets meer moeite. De laatste vergadering van de PFDB vond ik van een hemeltergende negativiteit., Het heeft me enige tijd gekost om te herstellen van deze zwaar demotiverende ervaring: Negativisme, starheid, onwil om de sport enthousiast uit te dragen... en bezwaren maken om iemand die 40 jaar lang zich heeft ingezet (op zijn eigen wijze, waar natuurlijk wat op aan te merken zal zijn, maar komaan 40 jaar inzet!!) waardering te geven... brrr.... Ook vond het bestuur het niet nodig om ook maar enige aandacht te schenken aan de club die kampioen geworden was. Inmiddels ben ik hersteld van deze aanslag op mijn goede moed en ben gestart met het geven van damlessen in Sneek en Urk.
    Wat me opvalt in de damwereld is dat men eigenlijk nooit ergens positief op reageert, complimentjes zijn schaars en alleen als er wat te zeuren valt komt er respons. Mijn advies is om elkaar te stimuleren. Dit blog is een goede bijdrage aan dampromotie, maar zoals altijd: waar blijven de leuke reacties?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een tip, ik heb ooit 5 cd-roms gemaakt met damlessen die je op de pc kunt doen: DamMentor. Te koop bij het bondsbureau, niveau 1 t/m 5. Doe jezelf of een ander eens zo'n cd cadeau!
    Deel 1 van de Course is nog steeds verkrijgbaar in Nederlandse vertaling, in de laatste druk aangevuld met een appendix met extra opgaven. Te bestellen bij mij: tjalling.goedemoed@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onlangs kwam ik op de kinderafeling van het MCL, waar we even met Arjen moesten zijn Johan tegen. Johan was ooit lid van de Jeugddamclub Huizum en heeft ooit een wedstrijd telefoonboekdoormiddenscheuren verloren van Tjalling van den Bosch. Johan, die in het MCL was vanwege één van zijn kinderen, verloor de wedstrijd, omdat hij Donald Duckjes door midden moest zien te krijgen. Bij de eerste ging het al mis. Ik weet niet of Tjalling ijzerdraad in het jeugdblad had verwerkt, maar het lukte voor geen meter om ook maar één blaadje doormidden te scheuren. Johan is later lid af geworden, maar dat kwam niet door het promotionele optreden van Tjalling van den Bosch.
    Groet, Sietse. (Ga zo door).

    BeantwoordenVerwijderen