maandag 12 mei 2014

Piepelen...

Door Tjalling van den Bosch
Zaterdag 5 april jongstleden reisde ik opgewekt af naar Huissen. De dag ervoor was het N.K. algemeen begonnen (de vooruit gespeelde partij tussen Jan van Dijk en Ben Provoost even buiten beschouwing gelaten) en deze zaterdag zouden de 2de en 3de ronde worden afgewerkt. Tevens waren er die dag door de K.N.D.B. twee bijeenkomsten georganiseerd, namelijk een workshop voor damtrainers en een meeting voor (dam-)scheidsrechters. Zelf mocht ik een workshop geven aan de eerste groep.
Halverwege deze dag stond er een gezamenlijke discussie op het programma (voor de trainers en scheidsrechters dus) over de: 80'+1' in de nationale clubcompetitie, althans zo stond het op de aankondiging vermeld. Ik verlangde naar deze discussie, want zoals de trouwe lezers en lezeressen van mijn
epistels zo langzamerhand wel weten, maak ik me al tijden grote zorgen over de ontwikkelingen in mijn geliefde damspel en dan vooral vanwege het verminderen van de 'denktijd' (dammen is toch een denksport?). Voor de minder trouwe lezers (m/v) som ik even wat 'stukjes' op, zodat men deze alsnog tot zich kan nemen: Dammen quo vadis (juni 2012), Met de tijd meegaan ?! (januari 2013), Denksport ??? (eveneens januari 2013), Dammers let op uw saeck (februari 2013), Zager & Evans (juli 2013), Eufemisme (oktober 2013), Beste Kor (november 2014) en Essentie (april 2014).
Afijn, u kent mijn mening en motivering; ik had de hoop dat ik nu (eindelijk) de mening en motivering van de voorstanders te horen zou krijgen (WAAROM moest de 80'+1' toch zo nodig worden ingevoerd?).
  
Helaas (ja, het spijt me heel erg) was ik na afloop behoorlijk geschokt over wat ik allemaal aan had moeten horen. Ik maakte geen deel uit van één van de beide groepen en nam net als Bert Dollekamp, die ook een workshop verzorgde voor de damtrainers, plaats op de tweede rij. Theo van den Hoek nam het woord en vertelde dat er gerust 'pittig' gediscussieerd mocht worden; dat gaf hoop.  MAAR . . . zoals de gesprekken verder in banen werden (af)geleid gaf te denken. Van der Hoek gaf gelijk aan dat de 80'+1' niet meer terug zal worden gedraaid, ondanks de geplande evaluatie na het seizoen 2014/2015!!? "Waarom dan deze discussie?" had iemand te berde kunnen brengen (dit gebeurde echter niet). Er werd over van alles en nog wat gesproken; op een gegeven ogenblik over de situatie  'wanneer de tegenstander de klok niet indrukt . . .'. "Mag je dan de klok van de tegenstander indrukken ?" "Je speelt bijvoorbeeld 34-29 en je tegenstander slaat 23x34 en drukt de klok niet in, mag je dan zijn klok indrukken en dan 40x20 slaan ?" . . . Op een gegeven ogenblik meende ik te moeten opmerken dat je toch 'notatieplicht' hebt, maar toen kreeg ik te horen dat men het over sneldammen had . . . (wat stond er ook alweer in de aankondiging(?): 80'+1' in de nationale clubcompetitie . . .). 
Anton Kosior had al vroeg op de dag aangegeven de 80'+ 1' aan de kaak te willen stellen, want hij voorziet ledenverlies bij zijn club (Dordrecht) als de regeling niet wordt afgeschaft; hij kreeg te horen: "dat komt straks wel aan bod". Hetzelfde kreeg (scheidrechter) Henk Posthumus te horen toen hij even later ook een vraag in die richting begon stellen (en over de kwaliteitsverarming van de partijen door de 80'+1'). Vervolgens kregen beide heren niet weer het woord en werden die onderwerpen angstvallig gemeden ! ! ? De beide heren (en dus ook de bijeenkomst op zich) werden dus gepiepeld !!
Ook ging Theo van den Hoek nog even op de stoel van de tegenstanders van de 80'+1' zitten door te zeggen: "Dat je tegenwoordig veel te vroeg bij 'de Chinees' aankomt". Door dergelijke opmerkingen toon je weinig respect en piepel je mensen die zich zorgen maken over de ontwikkelingen in de damsport!  Ach, het zegt natuurlijk veel meer over de persoon in kwestie . . .Overigens kwam ik ook in het bondsblad van de K.N.D.B. een dergelijke opmerking tegen; hebben de voorstanders van de 80'+1' dan geen goede argumenten (?), zodat men dan maar een opmerking van een tegenstander belachelijk gaat zitten maken! 
   
Een trouwe achterban die wordt gepiepeld is er op een gegeven ogenblik 'klaar mee'.  Vraag dat maar aan het CDA; deze politieke partij meende hun ZEER trouwe achterban een toneelstuk te moeten voorschotelen (u weet het vast nog wel die tenenkrommende partijbijeenkomst, waarin er een hoofdrol was weggelegd voor Camiel Eurlings) en toen was de maat vol voor de ZEER trouwe achterban. Men liet de partij vallen, bij de eerst volgende verkiezingen !!! Dan hoor je een CDA-prominent na afloop van die verkiezingen zeggen: "We zijn afgerekend  omdat we regerings-verantwoordelijkheid hebben genomen" . . . NEE, je bent afgerekend omdat je de leden op een tenenkrommende manier hebt lopen piepelen ! ! !  
Dus beste lezers en lezeressen er kwamen geen antwoorden over het hoe en waarom van de invoering van de 80'+1'; het is voor ons dammers dus gewoon 'slikken of stikken'. Ik hoorde Theo van den Hoek nog wel zeggen dat als er thans een enquete onder de dammers zou worden gehouden met de vraag "moet de 80'+1' worden afgeschaft" dat dan het overgrote deel daar niet in mee zou gaan. "Weer zo'n disrespectvolle opmerking" dacht ik nog, want die vraag wordt ons nooit voorgelegd en als je dammers een jaar geleden zou hebben gevraagd of men de "80'+1' zou moeten invoeren" dan denk ik niet dat daar een meerderheid 'voor' zou zijn geweest. Het interesseert de meeste dammers toch niet; diegenen die nu nog dammen zijn 'de echten', alle andere zijn allang afgehaakt. Dus de opmerking van Theo van den Hoek dat "er vrijwel toch geen mensen bedanken vanwege de 80'+1'" klopt; dat moest er ook nog bij komen! Ik weet dat (in mijn beperkt gezichtsveld op de damwereld) er vorig seizoen slechts 3 dammers waren, die daadwerkelijk zijn gestopt met het dammen in de N.C. vanwege de invoering van de 80'+1'. Dit seizoen echter zijn er leden van Dam Club Huizum, die om die reden stoppen en dan komt het plotseling wel heel dicht bij natuurlijk. D.C.H. kan volgend seizoen dan ook geen twee teams meer op de been brengen, maar gelukkig heeft de K.N.D.B. het probleem 'opgelost' door clubs de gelegenheid te bieden om te gaan samenwerken met andere clubs, zonder dat de identiteit van één der clubs in gevaar komt. De K.N.D.B. had eerder al de damclubs uit Haarlem en Heemstede een dergelijke constructie toegestaan. Damclub uit Heemstede ???, jazeker, nog niet zo lang geleden had Heemstede een heuse damclub.    
Over de kwaliteitsverarming van 'grootmeester-partijen' hoorde ik laatst een G.M.I. zeggen: "Je moet de opening gewoon vlot spelen, vooral niet te veel de complicaties zoeken en pas vanaf een 10 om 10 de bedenktijd 'echt' gaan gebruiken, dan heb je normaal gesproken geen problemen met de tijd". Die kant moeten we toch niet op willen, net zo min dat je niet zou moeten willen dat je op een gegeven ogenblik (tijdens de partij) niet meer fatsoenlijk naar het toilet kan.

Nou ja, ik zal er verder maar niet te veel meer over uitwijden, u kent mijn mening EN MOTIVERING. Die kreeg ik helaas niet van de voorstanders van de 80'+1' te horen . . .Eén geluk heb ik, door mijn gebrek aan talent (kennis en kunde) kan ik uitstekend overweg met de 80'+1', maar voor de echte G.M.I.'s is het in principe lastiger om veel complicaties te zoeken tijdens de (hele) partij. G.M.I.'s gebruiken namelijk een ander gedeelte van de hersenen dan liefhebbers, maar daar kan ik ter zijner tijd nog weleens een epistel aan wagen. Voorlopig houd ik mij maar gewoon bezig met het enthousiast maken van mensen voor onze denksport en organiseer ik wat laagdrempelige toernooitjes waar het publiek niet 'omheen' kan. Waarschijnlijk heb ik dus volgend seizoen meer vrije zaterdagen om dit te doen . . .
Waarom ik me zo druk maak? Omdat ik al eens eerder een 'kleine sport' naar de knoppen heb zien gaan !?! EN . . .  wat er nu gebeurt in onze sport is een exacte kopie van wat er met die 'kleine sport' gebeurde. Een herhaling van zetten dus EN . . . ik voorzie ook hetzelfde einde . . .
Een grootheid in onze damwereld verwoorde het eens als volgt: "De dammers die al tientallen jaren in de nationale clubcompetitie spelen, doen dat omdat het was zoals het was. En dan dient men zich wel af te vragen of ze dat blijven doen vanwege al die veranderingen; de zogenaamde vernieuwingen". Ja, dat is inderdaad maar de vraag, maar schijnbaar durven de vernieuwers die gok te nemen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten