woensdag 20 november 2013

Je hebt van die standjes...

Door Tjalling van den Bosch
 
 
Uw penneleur heeft voor de bovenstaande aanhef gekozen, maar ook 'wonderbaarlijke ontsnappingen' en 'je oog moet er maar op vallen'  deden een gooi naar deze (ere-)titel ! Tijdens een partij ontstaat er soms een situatie op het bord waar het lijkt dat één van de spelers huizenhoog gewonnen staat. Een voorbeeld hiervan is de stand uit de partij tussen Henk Smit en Henk Laros welke staat afgebeeld bij het artikel over  eerst genoemde op dit blog (zie februari 2013 -inspirator-).Als een ware Houdini ontsnapte Smit toen.
 
Ook de afschuwelijke 'escape from Alcatraz' van Eldar Aliev tijdens het Europees Kampioenschap van 1999 (tegen Sijbrands) is zo'n voorbeeld. Het kostte een zeer goede vriend van mij zelfs een paar sandalen ! Vlak voor het einde van de partij was hij namelijk zo overtuigd van de aanstaande overwinning van zijn clubgenoot (Sijbrands) dat hij mevrouw Sijbrands verwittigde van dit 'feit' door haar mede te delen dat: "Als Ton dit niet wint, loop ik naar huis". Toen de beide heren (Sijbrands en mijn zeer goede vriend) elkaar op de volgende clubavond (van A.D.G.) weer ontmoetten sprak de Grand Maître fijnbesnaard: "zo (?), ben je er al . . ."., maar goed, dit geheel terzijde natuurlijk.
 
Een andere 'gewonnen' stelling is te vinden in het boek Jan Bom, dammer.
 
De witte schijven werden bestuurd door Alexander Mogiljanski en de zwarte door de hoofdpersoon uit het eerder gememoreerde boek.Voor de volledigheid: de partij stamt uit de landenontmoeting U.S.S.R. - Nederland, Riga 1969, 2de ronde. Wit is aan zet, en de situatie overziend lijkt het mij dat een zevental zwarte schijven aardig 'buiten spel' staan (eigenlijk had ik 'buitenspel' willen schrijven, maar mijn andere vriend vindt dit wel zo chic). Als zwart straks vervolgt met (28-32) dan speelt wit 38-33, om (23-29) uit te schakelen, en dan lijkt het mij dat zwart 'dood' loopt. Maar wit is thans aan zet en dus lijkt 20-14 veruit de beste, want op 20-15 kan zwart nog verder met (4-9) en eventueel (9-14) en waarom zou je hem twee extra zetten geven (?), dus usio conclusio 20-14. Zwart heeft niet beter (28-32) en wit speelt dus vol zelfvertrouwen 38-33. In al je berekeningen moet je oog er maar net op vallen, en het oog van Jan Bom viel erop: (23-29)!!  33x24  (17-21)!!  26x37     (4-10)!   31x13   (10x48)
 
Het afspel was (voor wit) niet meer te winnen !  Waarom 20-15 (in plaats van usio conclusio 20-14) wel wint kunt u opzoeken in het lijvige boek over de zwartspeler.
 
'Je oog moet er op vallen', zo is het precies. Tijdens het schrijven van dit epistel kreeg ik een jammerkreet van een andere vriend (ja, ik ben gezegend) uit Gouderak.
 
De titel luidde: "Ik heb een probleem", en verder nog de noodkreet: "help me even,
waarom mag zwart in deze stand niet 34-39 spelen ?" Het blijkt dat zwart in deze stand (17-22) heeft gespeeld en het af spel kansloos heeft verloren. Uit welke partij dit stamt weet ik niet, maar mijn andere vriend vermeldt nog wel dat Jannes van der Wal hier iets mee van doen heeft gehad. Wits laatste zet was (met de dam) 49-44. Sommigen zien het in een oogopslag en anderen komen er maar niet uit, waarom mag zwart niet (34-39) spelen (?), wel hierom: 23-19    (34x32)  en nu, en dat zag mijn andere vriend waarschijnlijk niet 44x6   (24x13)   27-21    (26x17)  6x41 . . . EN NIET naar 46 andere vriend. Je moet alle hobbels altijd maar weer 'zien' ! ? !
 
wat het eindspel is voor dammen, is het putten voor golf  . . .
 
PS.  Afgelopen week was er de 'Portugal Open' waarin nog zo'n voorbeeld ('je oog moet er maar op vallen') op het bord verscheen, ik wil het u niet onthouden:
 
Wit (collega-penneleur Wouter Sipma) zag het helemaal 'zitten' en speelde vol overtuiging 43-39 waarna het offer van Dussault (35-30 en daarna 33-29) zijn (winst-)werk gaat doen.Zwart (Erik Maijenburg) doorkruiste de snode (witte) plannen met (kijk en huiver): (25-30) 34x25 (23-29) 42-38 (what else ?) (29-34) 39x30 en nu dus het lullige (7-11) . . .Er werd nog even doorgespeeld, in een zoemende zaal, maar Maijenburg bereikte zijn doel; remise ! Voor het vervolg verwijs ik u naar Toernooibase (en straks ook naar Turbodambase) . . .   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten