maandag 6 augustus 2018

Vakantie...

Door Tjalling van den Bosch en Rein van der Pal

Beste lezers en lezeressen, afgelopen woensdag (1 augustus) ben ik naar De Beschte in Wageningen gegaan om wat (tweedehands)boeken te scoren. De autorit ernaar toe duurde mede door een flinke verkeersopstopping bijna 3 uur! Toen ik voor de winkel stond kreeg ik een nog onplezieriger bericht(!); het bleek dat de winkel tot 21 augustus gesloten is, wegens vakantie!
Op de site van De Beschte stond niets daarover vermeld; ik had het 's morgens nog gecontroleerd! Jammer natuurlijk, maar ach, iedereen is zo nu en dan aan een paar weken reces toe.
Daarna ben ik maar doorgereden naar Dieren, waar het Open NK Schaken thans plaatsvindt. Gelukkig kon ik daar mijn hart ophalen en wist ik een viertal mooie schaak(lees)boeken op de kop te tikken (nieuwe, dat dan wel weer). Dus veel leesplezier voor schrijver dezes; zelf stukjes schrijven gaat wat minder (of beter gezegd, helemaal niet!), vandaar dat de redactie heeft besloten om de maand augustus geen nieuwe epistels te plaatsen.
Vanaf september hopen wij u weer wekelijks te kunnen bedienen!

Eenzelfde ervaring als de penneleur had ik een paar weken geleden. Mijn vriendin stelde voor om een wandeling te maken rond de Langweerder Wielen, een meertje tussen Joure en Sneek. Op voorwaarde dat we in Langweer uitgebreid zouden koffiedrinken en ook langs antiquariaat De Boekensteun zouden gaan, leek me dat een goed plan. Zo gezegd, zo gedaan. Na de wandeling en de koffie kwamen we aan bij de laatst overgebleven tweedehands boekhandel van Zuid-West Friesland. Een heerlijke plaats voor boekenliefhebbers en sneupers. Maar wat denk je, gesloten! We liepen meteen door.
Thuis aangekomen bezocht ik meteen de website om de openingstijden te controleren, maar die werden  -merkwaardig genoeg- niet vermeld. De slagzin voor 23.00 uur besteld, de volgende dag in huis lijkt hier niet van toepassing. Maar ach, de huidige snelle digitale wereld en een overvol stoffig boekhandeltje waar de tijd lijkt stil te staan, passen ook niet bij elkaar.

Voor enig vertier bieden we hieronder ter oplossing vier composities aan van Tjalling Goedemoed.  Ze zijn ontleend aan het boekje 'Compositions Tj. Goedemoed", met als ondertitel:The beauty of the game of drauhgts, dat Tjalling in 1915 uitbracht.
Voor alle standen geldt wit speelt en wint.

Diagram 2
Diagram 1






Diagram 4
Diagram 3





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten